Astronautul danez Andreas Mogensen, o figură emblematică a aventurii spațiale europene, a avut privilegiul de a experimenta două lumi diferite de explorare cosmică la bordul Stației Spațiale Internaționale.
El a zburat atât cu legendarul Soyuz rusesc, cât și cu inovatorul Crew Dragon de la SpaceX, oferind o perspectivă unică asupra acestor nave spațiale.
Descriind Soyuzul, construit încă din anii ’60 și extrem de utilizat de atunci, Mogensen îl consideră fascinant datorită robusteței și fiabilității sale. Modelul pe care a zburat în 2015 era echipat cu un panou analogic complet, permițând controlul manual în cazul pierderii sistemelor electronice.
Navele spațiale Soyuz se disting prin simplitatea și funcționalitatea lor – un periscop asemănător cu cel din submarine, multiple valve și butoane manuale ce pot fi manipulate fizic.
Pe de altă parte, Crew Dragon, creat de SpaceX, este comparat de Mogensen cu o „Tesla modernă”, dotată cu trei ecrane tactile și minim de butoane fizice, totul fiind integrat software-ului, oferind un spațiu mai generos și confortabil.
Ambele tipuri de vehicule sunt proiectate să fie extrem de automatizate, în timp ce rolul pilotului este în principal de monitorizare și intervenție în caz de necesitate.
Abordând situația complexă a navei Starliner de la Boeing, Mogensen și-a exprimat optimismul față de viitorul acesteia, în ciuda începuturilor sale șovăielnice.
În ciuda lansării inițiale cu echipaj uman, care a întâmpinat divergențe tehnice, decizia NASA de a întoarce astronauții cu Crew Dragon subliniază importanța siguranței înainte de toate.
Mogensen afirmă cu convingere că majoritatea astronauților nu sunt îngrijorați de provocările actuale ale Starliner, considerând că acestea sunt caracteristice unui program încă în definire.
Impactul posibilelor întârzieri suplimentare este perceput ca minim, iar optimismul său se îndreaptă spre un viitor în care Boeing va continua cu succes lansările.